Lessen uit de coronacrisis: Hoe ontwikkel jij je verder als communicatieprofessional?
Wat een succes was de tweede editie van het Schoolcommunicatie Event! Met de positieve en fijne feedback die we hebben ontvangen, gaan we dit zeker herhalen. We hebben twee blogs gepubliceerd met de opnames van het evenement. Vind hier deel 1 en deel 2.
Er volgen nog meer blogs op basis van de bevindingen die zijn gedeeld tijdens het evenement. Stay tuned!
Programma 11 maart 2021
Het mag duidelijk zijn dat we het dit jaar iets anders gaan inrichten. De webinar zal namelijk via Zoom plaatsvinden. Onderaan deze pagina vind je meer informatie over de tool.
Op 11 maart brengt het Infowijs Schoolcommunicatie Event mensen bij elkaar met een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid: communicatie in het voortgezet onderwijs in goede banen leiden. Diverse professionals zoals communicatiemedewerkers of -adviseurs, directeuren of docenten leren van elkaar over schoolcommunicatie en over de rol en plek die zij vervullen binnen dit domein.
Dit jaar gaan we samen met Caroline van Amerongen (communicatiecoach- en adviseur in het po en vo) dieper in op de vraag: ‘Welke lessen neem jij mee uit de coronatijd?’. Tijdens dit evenement staat wederom leren van elkaar centraal en zullen we stilstaan bij hoe het er bij andere scholen aan toe gaat: ‘welke werkwijze hanteren zij’ en ‘met welk communicatiebeleid werken zij?’
Met het volgende programma geven we hier een invulling aan:
14.00 – 14.35 Paneldiscussie
Aan de hand van praktijkvoorbeelden bespreekt Caroline samen met directeur Gert Jan Kloos en communicatiemedewerker Damaris Everaarts hoe jij die waardevolle lessen kunt verduurzamen in je persoonlijke, professionele en organisatieontwikkeling.
14.35 – 14.50 Case study
Vervolgens bekijken we gezamenlijk een video-interview met Bobby van Essen, jaarlaagcoördinator bij het 4e Gymnasium in Amsterdam. Bobby vertelt ons hoe hij op zijn school de communicatie in de coronacrisis heeft aangepakt en welke lessen hij meeneemt. Na de video reflecteren we op die ervaringen, door enkele voorbeelden gezamenlijk te bespreken.
14.50 – 15.10 Breakout rooms
Samen met vakcollega’s uit het hele land ga je in kleine groepjes in gesprek over een aantal belangrijke vraagstukken:
- Welke persoonlijke kwaliteiten heb je ontdekt tijdens je communicatiewerk in deze coronaperiode?
- Welke stappen heb jij dankzij de crisis gezet in je professionele ontwikkeling?
- Welke gevolgen heeft de coronacrisis gehad voor onderwijscommunicatie? Wat ging goed en waar liggen nog uitdagingen?
15.10 – 15.20 Break
Strek je benen, rek je uit, pak nog iets te drinken en dan gaan we snel verder met de rest van het event!
15:20 – 15.40 Afsluiting
Wat zijn de belangrijkste inzichten en lessen die we meenemen, en waar kan je meteen mee aan de slag in de praktijk? Na afloop van de werkgroepen reflecteert het panel, met behulp van polls en de input van alle deelnemers, op de lessen die de werkgroepen hebben opgehaald.
15:40 - 16:00 Netwerken en product demo’s (vrij in te vullen)
Vind jij het leuk om te netwerken met onderwijscollega’s? Of wil je meer informatie over de Hoy communicatieapp of de Schoolwiki? Of ben je geïnteresseerd in intervisie en coaching voor onderwijscommunicatieprofessionals? Dat kan. Bezoek de breakout rooms die we hiervoor na afloop voor je openen. Dit onderdeel is niet verplicht, maar we vinden het zeker leuk als je nog even blijft plakken!
Wie spreken er?
Bij het Schoolcommunicatie Event ga je horen van de volgende mensen:
En je deelt in het interactieve programma natuurlijk jouw ervaringen met vakcollega’s uit het hele land!
Leuk! Hoe kan ik me aanmelden?
Het aanmelden gaat per persoon. Mocht je samen met een collega willen deelnemen, dan is dat uiteraard mogelijk. Het is dan wel de bedoeling dat deze persoon zich apart aanmeldt.
Schrijf je nu in via https://infowijs.typeform.com/to/WpAnARY3 (Nog 8 plekken over)
Het aantal inschrijvingen is gelimiteerd tot 80 omdat we ook met elkaar in gesprek gaan via breakout rooms. Op deze manier kunnen we de kwaliteit van de onderlinge discussies waarborgen.
Weten jullie nog vorig jaar? Even een korte terugblik…
Vorig jaar was het Schoolcommunicatie Event letterlijk op de laatste dag dat grote groepen samen mochten komen. Onderwerpen die centraal stonden op het event als ‘crisiscommunicatie’ en ‘ouderbetrokkenheid’ sloten hier naadloos op aan.
- Onze eerste spreker was Jules van de Ven, zijn belangrijkste tip voor crisiscommunicatie was: geef tijdige en regelmatige updates, zelfs als er niets te communiceren valt.
- Myrthe Meurders deelde haar kennis en expertise op het gebied van ouderbetrokkenheid. Zo betoogde zij dat je vooral bewust moet zijn van de bril die je op zet mits je naar ouders communiceert: ‘’veronderstel welk beeld de ontvanger heeft en wat hij of zij belangrijk vindt.’’
- Vervolgens maakten we kennis met Peter van Dijk, voorzitter College van Bestuur bij scholengemeenschap de Goudse Waarden. Hij liet ons inzien dat sociale media tegenwoordig een grote rol vervullen in het verloop van een crisis en dat het oplossen van een crisis vooral een leerproces is! Peter’s tip voor de toekomst? Communiceer één boodschap, kijk om je heen en leer van andermans ervaringen.
- Tenslotte hebben we in groepen met elkaar gediscussieerd over deze en andere onderwerpen. We hopen inmiddels dat jullie wat hebben gehad aan deze best practices.
Veelgestelde vragen/FAQ
1. Hoe zit het met mijn privacy via zoom?
Voor deelname aan de breakout rooms heb je de applicatie van Zoom nodig. Deze kan op elk device worden geïnstalleerd. Na jouw registratie krijg je een email met alle details. Wil je dit liever niet downloaden? Dan kan je de plenaire sessies bijwonen via de browser, maar helaas niet meedoen aan de breakout rooms.
Het plenaire gedeelte nemen we op, zodat we dit later nog kunnen nasturen en publiceren. Wij zullen na het event een blog publiceren over de inhoud van het event op onze website. Dat betekent ook dat alleen de sprekers in beeld zullen zijn tijdens de opname, tenzij er een vraag uit het publiek wordt gesteld.
Mocht je liever niet in beeld willen komen, dan kun je het evenement ook bijwonen zonder je video aan te zetten. Het is wel de bedoeling dat je je microfoon en video gebruikt tijdens de breakout rooms, hier zal niets van worden gepubliceerd.
Meer informatie over het privacy statement van Zoom vind je hier.
2. Wat als ik last minute verhinderd ben?
We gaan er natuurlijk vanuit dat je deelneemt indien je je hebt aangemeld, mocht je last minute verhinderd zijn, dan is dit uiteraard geen probleem. Stuur minimaal 24 uur van tevoren een mail naar thom.erbe@infowijs.nl. We kunnen dan geregistreerde deelnemers van de wachtlijst alsnog aanmelden, mocht het evenement vol zitten.
Andere vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact met ons op via thom.erbe@infowijs.nl