Communicatie in coronatijd is hectisch voor het hele onderwijs, ook voor jou, als communicatiemedewerker. Misschien wel juist voor jou! Vanuit ‘samen de schouders eronder!’ is er het afgelopen jaar heel veel werk gedaan, vaak in een tempo dat daarvoor als onmogelijk werd beschouwd. Flexibiliteit en improvisatievermogen waren constant nodig, om steeds in te spelen op nieuwe maatregelen. Dát er veel is geleerd, bleek al tijdens het Infowijs Schoolcommunicatie Event (kon je er niet bij zijn? Kijk de opnames terug; paneldiscussie en case study). Wat je met al die lessen gaat doen, is een tweede.
Leren van dit coronajaar….hoe sta jij daarin?
- "Dit jaar brengt een nieuw normaal met zich mee. Ik zie dit echt als een kans om mijn werk versneld te vernieuwen.”
- “Dit jaar was nog even doorbijten. Fijn dat we straks -gevaccineerd en wel- weer enigszins als vanouds verder kunnen.”
Als je het ‘doorbijten’-gevoel goed kent, neem dan eerst rust. Hoe dan ook gezond.
Herken je je in de eerste uitspraak? Dan vind je de veranderde communicatie nú al waardevol om van te leren, om nieuwe heldere keuzes te maken in processen en om producten door te ontwikkelen op basis van wat je hebt geleerd.
En ook dan geldt: neem rust, vertraag, ontspan. Waarom dan?
Neem rust, ontspan
Door te vertragen kom je meer bij jezelf en je eigen behoeftes. Inspirerend én voedend vind ik deze 7 manieren om rust te vinden: fysieke, mentale, zintuiglijke, creatieve, emotionele, sociale en spirituele rust en ontspanning. Welke pas jij al toe? Waar liggen voor jou kansen om je beter te ontspannen?
Ik weet uit ervaring dat rust en vertragen ook super belangrijk zijn als je meer naar de eerste uitspraak neigt. ;-)
In welke uitspraak je je ook herkent: vraag jezelf eens af wat het effect van jouw werk dit coronajaar op jou heeft. Als #demensindeprofessional.
To do: Vragen in drie stappen
De onderstaande, meer diepgaande vragen kunnen daarbij helpen.
Stap 1: Kies een rustige plek waar je niet gestoord wordt en neem de tijd om terug te kijken naar afgelopen jaar en het werk dat je daarin hebt verzet. Kijk ook naar je taak, je rol en je plek in de werkprocessen.
Stap 2: Lees vervolgens onderstaande vragen rustig door.
Wat heb je moeten/kunnen loslaten?
Waarin heb je jezelf verrast?
Hoe ben je met je eigen grenzen omgegaan?
Voor wie of wat heb je onbewust gezorgd?
Wat kreeg steeds voorrang?
Hoe heb je in je eigen (geestelijke, lichamelijke, intellectuele, emotionele) ‘voeding’ voorzien?
Welke vraag resoneert? Welke springt er voor jou uit?
Stap 3: Laat de vraag die jou raakt een paar dagen met je ‘meelopen’. Schrijf de vraag eventueel op. Kijk welke antwoorden de komende weken bij je opkomen en hoe ze bijdragen aan meer inzicht in jezelf. Wat wil jij leren? En hoe vertaal je dat in je werk/aanpak?
Ik ben benieuwd naar jouw inzichten en antwoorden!
….En andere stappen
Neem deze inzichten mee in een gesprek met je leidinggevende als je toe bent aan (nog) meer plezier en ontwikkeling in je werk.
Deel je vraag en je inzichten met andere communicatieprofs. Als solistische communicado kan het heerlijk zijn om met vakgenoten ervaringen en inspiratie uit te wisselen.
Omdat je op je school deze vakcollega’s (meestal) niet hebt breng ik een intervisiegroep bij elkaar, speciaal voor communicatieprofessionals uit het po en vo. In dit jaartraject ervaar je hoe extra interessant en voedend het is om te leren van je collega’s op andere scholen! Je verdiept je met vakgenoten in jouw eigen diepgaande vragen over je taak, rol en plek als communicatieprofessional. Samen leer je meer.
Zin in een voorproef?
Doe donderdagmiddag 9 september mee aan een online intervisiemeeting. Het is een compacte, ervaringsgerichte intervisiebijeenkomst, waarin met en van elkaar leren centraal staan, op basis van jullie eigen vragen en ervaringen. Ja, ik ben benieuwd!
"Met jouw systemische observaties en empathische vermogen komen mensen zelf tot de kern van het vraagstuk en verder. Je benadering, zorg en toewijding is uiterst professioneel persoonlijk." Deelnemer intervisiegroep
Caroline van Amerongen is systemisch procesbegeleider en communicatiecoach in primair en voortgezet onderwijs. Daarbij helpt ze professionals met professionele ontwikkelvragen of de communicatievraagstukken in de schoolorganisatie; Ze werkt ervaringsgericht, creatief en systemisch, zodat mensen diep leren en ontwikkelen. Haar werk gaat over ontwarren en ontwikkelen om het communicatievermogen te vergroten, zodat je zelfstandig en met plezier verder kunt. Meer weten? Bezoek www.carolinevanamerongen.nl.