Schoolcommunicatie

5 voorbeelden van digitale leerlingenwerving in het VO

Geschreven door Thom Erbé op 23 sep. 2021

Op welke wijze legden scholen tijdens de coronaperiode contact met toekomstige leerlingen? En hoe krijgen leerlingen een zo goed mogelijk beeld van hun toekomstige school? Wij vroegen het aan diverse communicatie-experts van onder andere CSG De Goudse Waarden, het Cals College, het Leidsche Rijn College en OSG Hugo de Groot. In dit artikel vind je 5 digitale tools die je kunt inzetten om leerlingen te werven.

1. Websitepromotie

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar websites zijn een toegankelijke manier om een ‘open-dag gevoel’ te geven. Ouders en leerlingen vinden op deze manier makkelijk informatie op een voor hen gewenst moment. Veel scholen hebben ook gekozen voor een aparte website omdat ze hier wat creatiever kunnen zijn dan op de bestaande schoolwebsite.

2. Webinar/online informatieavond

Een webinar of online informatieavond is een fijne methode om live interactie met je toekomstige ouders/leerlingen te hebben. Als school kun je zowel informatie delen als rechtstreeks vragen beantwoorden. Op deze manier krijgen ouders/leerlingen een beeld van de school en kunnen ze vast kennismaken met huidige docenten en leerlingen. Een aantal scholen heeft bijvoorbeeld gekozen voor een panelgesprek met leerlingen en leraren op school, of zelfs virtuele lessen (zie punt 3).

3. Virtuele rondleiding

Het liefst laat je leerlingen en ouders zelf door de school lopen om de sfeer te proeven, maar een virtuele rondleiding kan een mooi alternatief bieden. Er werd vaak gekozen tussen een tour met begeleiding door leerlingen, waarbij ze de ins en outs kunnen vertellen, of een soort Street view-achtige omgeving. Bij die laatste kunnen mensen zelf door klikken van lokaal naar lokaal, waar ze extra informatie kunnen zien.

4. Online proeflessen

Veel middelbare scholen maken gebruik van proeflessen om groep 8’ers alvast een beeld te geven van het reilen en zeilen binnen de school. De toekomstige leerlingen kunnen dan via Teams of Zoom digitaal proeflessen volgen. En je kan er zelfs voor kiezen om fysiek materiaal te versturen naar de basisscholen, of leerlingen zich in te laten schrijven voor een les en het materiaal naar ze op sturen. Op deze manier combineer je het tastbare met het digitale.

5. Sociale media

Sociale media is een uitgelezen kans om leerlingen alvast een goed beeld van de school te geven. Zowel foto- als videomateriaal kan gedeeld worden via diverse kanalen. Instagram en Facebook bieden zelfs de mogelijkheid om ‘live’ te gaan. Laat bijvoorbeeld een directeur, docent of leerling ‘live’ gaan en laat toekomstige leerlingen alvast vragen stellen over de school, de sfeer en de lessen.

Wat zeggen de experts?

Vaak gaat er toch niets boven echt live contact. Maar door de corona periode hebben scholen toch nieuwe dingen geprobeerd, en gaan de meeste van de communicatie experts op zoek naar manieren om de ‘ouderwetse’ open dag te combineren met de nieuwe mogelijkheden.

“Interactie stond bij ons centraal. We hebben gebruikgemaakt van een website die speciaal voor de open dag ontworpen was, met opties als een livestream waar mensen een rondleiding konden volgen door de school. Ieder vak had een eigen pagina met leerlingenwerk, filmpjes, voorbeelden van lesmethodes, en leuke opdrachten. Daarnaast kon je vragen stellen via de chat, of een online lesje meedoen.’’ […]

"Het aantal bezoekers van de open dag was verrassend hoog. We ontvingen na afloop veel positieve reacties. […] Uiteraard hopen we volgend jaar bezoekers van de open dag weer gewoon in ons (dan net-verbouwde) pand te mogen ontvangen. Inmiddels weten we allemaal dat er niets gaat boven echt live contact. Maar we weten nu ook: mocht het nodig zijn, dan weten wij onze weg naar leerlingen en ouders online goed te vinden. Wie weet organiseren we volgend jaar een soort hybride vorm, waarbij er in ons gebouw een hoop te doen is voor bezoekers én mensen online een kijkje kunnen nemen. Twee vliegen in één klap. Of worden we nu overmoedig?"


Eva Bekx, PR-communicatieadviseur, Leidsche Rijn College (lees hier het hele interview)

“Omdat we op zoek moesten naar vervanging van fysieke kanalen, hebben we onze social mediakanalen dit jaar nog beter en regelmatiger ingezet. We posten met name veel content over wat we allemaal doen voor onze huidige leerlingen, en promotieactiviteiten voor nieuwe leerlingen.’’ […]

"Natuurlijk hopen wij dat we volgend jaar een fysiek open huis mogen houden waarbij we leerlingen een echt kijkje in de school kunnen geven. Toch overwegen we om volgend jaar de eerste inloopavond weer als livestream te doen. Dit is laagdrempelig; ouders en leerlingen kunnen vanuit huis de livestream volgen en we kunnen er een interactieve avond van maken. Wel hopen we dat de leerlingen weer diverse mogelijkheden hebben voor een open lesochtend en -middag en ook kijken we er naar uit om ons open huis weer fysiek te houden.


Sommige leerlingen die zich nu hebben ingeschreven om volgend schooljaar bij ons te beginnen, zijn nog niet eerder in school geweest. We zullen zeker extra aandacht geven aan de wenmiddag voor onze nieuwe brugklasleerlingen die voor hen gepland staat in juni.“

Annemieke Rosenquist, PR-coordinator, OSG Hugo de Groot (lees hier het hele interview)

“Voor het Cals was het belangrijkste punt dat er interactie zou zijn, zodat toekomstige leerlingen echt het “Cals gevoel” konden beleven. Het was hard werken, maar we hebben gekozen voor online proeflessen voor leerlingen via video plaats, waarbij een Cals Box met materiaal werd geleverd bij de leerlingen, met lesmateriaal en informatie!" […]

"Deze noodzaak heeft ook zeker kansen geboden: we hebben dingen gedaan die we anders nooit zouden doen. Simpelweg, omdat het nu moest. Dat heeft tot veel mooie initiatieven geleid, die we zeker niet willen loslaten wanneer er weer een ‘normaal’ is. Zo willen we de Cals Experience Box (een volledig gevulde box met lesmateriaal & links naar instructiefilmpjes voor de hele groep 7/8) en de Cals @home box (een volledig gevulde doos met lesmateriaal & links naar instructiefilmpjes op individueel niveau), zeker blijven inzetten. 


We zien dat deze nieuwe manier van werving een toegevoegde waarde heeft en erg wordt gewaardeerd. In het voorjaar gaan we al nadenken over de werving voor schooljaar 2012-2022, zodat we meer tijd hebben voor de voorbereiding en nog beter beslagen ten ijs komen.”

Sanne Betten en Annelies de Vries, communicatiemedewerkers, Cals College (lees hier het hele interview)

“Begin op tijd, zodat je de tijd hebt om alles te inventariseren en per online activiteit een goed draaiboek te maken. Als het even kan: maak een combi van live en opgenomen reportages/filmpjes. Dat gaf ons tussendoor even de tijd om van setting te wisselen of even ruggespraak te houden.

Wat we hier uiteindelijk ook van leren is dat er online weliswaar heel veel mogelijk is, maar niets opweegt tegen het persoonlijke ontmoeten en het in-het-echt bezoeken en ervaren van een school!”

Martine van der Heij, PR en Communicatie bij CSG De Goudse Waarden

Benieuwd hoe andere scholen Hoy gebruiken?

Bekijk een video case study over hoe het 4e Gymnasium communicatie per app heeft omarmd.

Bekijk de video

Verder lezen.

Nog niet uitgelezen? Hier zijn een paar andere posts over Schoolcommunicatie .

Onze nieuwsbrief

We delen maandelijks nieuwe interviews, blogs, nieuwtjes, en product updates in onze nieuwsbrief! Meer dan 2500 mensen gingen je al voor, en ontvangen maandelijks de nieuwste content over schoolcommunicatie.