In dit interview vertelt Damaris Everaarts over wat de Schoolwiki betekent voor de inrichting en communicatie van de schoolinfo. Damaris is communicatiemedewerker bij CSG De Lage Waard, een scholengemeenschap voor vmbo, mavo, havo en vwo in Papendrecht.
Wat was voor jullie de reden om over te stappen van de traditionele schoolgids naar de Schoolwiki?
Eigenlijk was corona bij ons het startsein: in dit voorjaar konden we een poosje fysiek geen les geven. Toen ging opeens heel veel digitaal en leek het ons ook makkelijk een digitale schoolgids te hebben. Hierachter schuilt natuurlijk het idee dat we ook in de toekomst makkelijk naar onze praktische informatie kunnen verwijzen.
Vroeger was het zo dat de schoolgids eigenlijk al was verouderd zodra deze van de drukker kwam of als PDF online was gezet. Met de Schoolwiki kun je alles a-la-minute aanpassen als het niet meer klopt. Ten opzichte van het gedrukte exemplaar, bespaart de Schoolwiki ook geld en is het beter voor het milieu.
Intern merkten we snel dat
het veel tijdwinst oplevert
Hoe is de uitrol van jullie Schoolwiki verlopen?
Goed! Tekstueel was de Schoolwiki binnen de kortste keren compleet, wat prettig was. Ook de vertaalslag van de ‘look and feel’ was snel gemaakt. Belangrijker nog is dat we intern snel merkten dat het voor ons veel tijdwinst opleverde.
Voorheen moesten we naar iedereen een e-mail sturen om ze bepaalde stukjes van de ‘nieuwe’ schoolgids te laten checken. Dat moest dan door allerlei lagen van de organisatie. Nu kan ik via de redactiefunctie makkelijk een stuk tekst laten controleren door een collega: als diegene iets aanpast, krijg ik hem automatisch weer terug.
En hoe is de Schoolwiki ontvangen?
Ik heb vooral van collega’s veel positieve reacties gekregen. Ze geven aan dat ze informatie veel makkelijker kunnen vinden en ze maken er ook veelvuldig gebruik van. Voorheen stond er veel informatie op een webportaal, waarvoor ze moesten inloggen. We hebben ervoor gekozen dit allemaal toe te voegen aan de Schoolwiki, omdat die een goede zoekfunctie heeft waarmee ze snel de juiste informatie hebben gevonden. Het helpt natuurlijk dat ze daarvoor ook niet hoeven in te loggen en dat dit ook makkelijk werkt vanaf een mobieltje.
Jullie zijn een grote school met twee locaties. Welke uitdagingen brengt dat met zich mee in de segmentering van de schoolinformatie?
We moesten goed nadenken over de structuur: welke koppen gebruiken we en hoe delen we dat in? Nu we dat hebben ingericht, wijst het zichzelf wel. Ik vind het eigenlijk juist prettig dat we twee locaties hebben en dat je daarom selectiever informatie aan de juiste doelgroep kunt verstrekken.
We hebben namelijk veel informatie die alleen relevant is voor de ene locatie en niet voor de ander. Zeker ten opzichte van een ‘gewone’ schoolgids is dit ideaal: vroeger moest dit allemaal in één gids omdat dat kostentechnisch efficiënter was.
De laagdrempeligheid maakt
de Schoolwiki efficiënter en sneller
Wat gaat er nu beter dan voorheen?
We kunnen simpeler verwijzen naar specifieke informatie. Bijvoorbeeld als we een bericht sturen naar ouders over corona. Dit onderwerp hebben we vrijwel direct opgenomen in de Schoolwiki, zodat het goed vindbaar is en we het ook makkelijk kunnen aanpassen. Daarnaast kun je direct de link meesturen naar ouders en is het handig dat de Schoolwiki vrij toegankelijk is voor iedereen. De laagdrempeligheid maakt het efficiënter en sneller.
Jullie zijn tegelijkertijd met de Schoolwiki ook op Hoy overgestapt, hoe verliep dit?
Collega’s moeten wennen aan nieuwe systemen. Dus dat je dan zowel Hoy als Schoolwiki introduceert, maakt dat nog iets intensiever. Met de Schoolwiki was iedereen wel gelijk tevreden: daar kunnen ze makkelijk alle informatie vinden. De Hoy app moeten ze intensiever gebruiken en dat betekent een leerproces. Daarbij zagen we dat dat iets meer tijd kost.
Is er nog iets wat je nog zou willen delen met andere scholen?
Jullie hebben ons goed begeleid bij de ingebruikname. Ik ben erg tevreden over hoe jullie zijn in de dienstverlening of me te woord staan als ik een vraag heb.