In dit interview vertelt Bram van Welie over wat de Schoolwiki betekent voor de inrichting en communicatie van de schoolinfo. Bram is directeur bij OSG Hugo de Groot, een school voor mavo, havo en vwo in Rotterdam.
Wat was voor jullie de reden om over te stappen van de traditionele schoolgids naar de Schoolwiki?
Het nadeel van een traditionele schoolgids is dat je die maar één keer per jaar maakt. Dat is dus een redelijk statisch document. Het is leuk dat je die kan doorbladeren als je hem thuis hebt liggen, maar de kans dat het daadwerkelijk gelezen wordt is klein. We waren om die reden op zoek naar iets werkbaarders. De Schoolwiki is dan een uitkomst. Die sluit goed aan bij deze tijd - hoe informatie wordt opgezocht bijvoorbeeld - en is altijd aan te passen, zodat je info nooit achterhaald is. Dat laatste is ook zeker van belang in coronatijd.
Al met al is het een actueler document en ook nog een gebruiksvriendelijk, zowel voor ouders als voor ons. De zoekfunctie werkt heel fijn en het ziet er strak uit, wat mensen ook weer stimuleert gebruik te maken van onze Schoolwiki. Daarnaast is het maken van een goede traditionele schoolgids niet goedkoper, wij hadden bijvoorbeeld een hele klassieke chique schoolgids. Dan is de keuze snel gemaakt.
De Schoolwiki sluit
goed aan bij deze tijd
Hoe is de uitrol van de Schoolwiki verlopen?
Redelijk geruisloos, dat was dus een makkelijke overstap. Inmiddels zien we dat de Schoolwiki veel wordt gebruikt, afgelopen maand alleen al is deze 800 keer geraadpleegd. Voor een school met 700 leerlingen een mooie score! Onze collega’s waren verder niet zo met de Schoolwiki bezig, omdat dit voor ons voornamelijk een document is gericht op externe communicatie.
We hebben de Schoolwiki ook tegelijk met Hoy geïntroduceerd in de vorm van onze Hugo app. We hebben daar van ouders echt positieve reacties op gekregen.
Hoe was het voor jullie om Hoy en Schoolwiki tegelijkertijd in te voeren?
Ik vond dat sowieso een logische stap. We gebruiken de Hugo app voor ouders en leerlingen voor alle communicatie vanuit de schoolleiding en mentoren; alleen de interactie tussen vakdocenten en leerlingen gaat nog via Teams of Magister. Daarnaast is de Schoolwiki natuurlijk in te zien in de app.
Verder kwam het bij ons op een goed moment omdat onze website tegelijkertijd vernieuwd moest worden en we dat ook met jullie konden doen. Om alle communicatie in één klap te vernieuwen, was juist wel prettig.
Jullie zijn een school met veel ouders van wie Nederlands niet de eerste taal is. Welke uitdagingen brengt dat met zich mee in de communicatie?
Dat is altijd een dilemma. Onze leerlingen spreken meestal goed Nederlands, maar veel van hun ouders niet. Daar moeten we rekening mee houden. Tegelijkertijd vind ik dat je ook veel Nederlands moet praten en dat moest stimuleren, want we zijn gewoon een Nederlandstalige school.
Het taalgebruik in onze berichtgeving vormt dus een grote uitdaging. We moeten ons dat voortdurend realiseren, zodat we hier bij elk bericht scherp op zijn: is de tekst niet te omslachtig? Gebruiken we wel korte zinnen?
Het was prettig in één klap
alle communicatie te vernieuwen
Heeft dit ook impact op het taalgebruik in de Schoolwiki?
Ja, ook daar proberen we de tekst zo leesbaar mogelijk te houden, al hebben we hier geen bewust beleid op gemaakt. Het zou niet verkeerd zijn om daar een keer een tekstschrijver naar te laten kijken.
Is er nog iets wat je nog zou willen delen met andere scholen?
Ik ben fan van jullie communicatietools. Het werkt hartstikke mooi en is duidelijk voor onze ouders en leerlingen. Na onze verhalen zijn ook andere scholen van de Nieuw-Zuid scholengroep met Schoolwiki en Hoy aan de slag gegaan.