Schoolcommunicatie

Hoe de Profilering van jouw School te Verbeteren? · 3 Tips

Geschreven door Tobias de Graaf op 08 dec. 2016

Sinds we Infowijs zijn begonnen, krijgen we veel vragen van middelbare scholen over hoe ze hun profilering kunnen organiseren. Een goede uitstraling wint het vertrouwen van ouders en kan zelfs het verschil maken in de schoolkeuze van hun kinderen. Kortom, Hoe krijg je als school het gewenste imago?

In deze blogpost gaan we dieper in op deze vraag en geven we drie concrete tips hoe jij de (online) profilering van jouw school kan verbeteren. De komende weken zullen we in aparte blogposts verder ingaan op deze tips – dus houd de blog in de gaten of abonneer je op onze nieuwsbrief!

Het gewenste imago

Ten eerste raden we aan jezelf altijd af te vragen wat het gewenste imago is: “Hoe wil ik mijn school profileren?” Ga hiervoor met elkaar in gesprek, want dit kan je alleen samen met je collega’s doen. Een imago creëer je niet alleen! Dus vraag elkaar: hoe onderscheidt de school zich van de rest, waar ben je trots op en op welke manieren straalt de school dit al uit? Zo kom je automatisch ook uit op wat er kan en moet worden verbeterd in de profilering, en zet je een stip op de horizon waar je naartoe kan werken.

Daarna neemt het gesprek vaak een wending naar de online aanwezigheid en communicatiestrategie van de school in kwestie. In feite twee instrumenten om de profilering anno 2016 te organiseren. Die twee aspecten zijn nauw met elkaar verbonden, al is het vaak lastig te duiden waar ze elkaar raken en hoe hier een rode lijn in kan worden aangebracht.

Voordat we doorgaan naar de tips om de profilering van jouw school te verbeteren, is het slim het onderscheid tussen de online aanwezigheid en de communicatiestrategie uit te lichten. In onze ervaring helpt dit met het denken over de profilering en het doorvoeren van de gewenste veranderingen.

Wat betekent Profilering?

De profilering van elke organisatie heeft twee kanten: de structuren waarin de informatie is georganiseerd en de informatie die in die structuren wordt gedeeld. Het eerste vindt voor het merendeel online plaats, de online aanwezigheid van jouw school is al verantwoordelijk voor 90% van de contactmomenten met de ouders. Het tweede gaat over wat je met deze contactmomenten doet, welke informatie geef je de bezoekers waar?

De online aanwezigheid betreft dus de online structuur van de organisatie en de informatievoorziening. Door het maken van keuzes over deze structuur, bouw je het fundament voor je communicatiestrategie. Stel jezelf de vraag: welke kanalen worden er gebruikt en voor wie zijn die bedoeld? En net zo belangrijk: hoe komen die groepen bij die kanalen en met welk doel gaan ze daarheen?

De communicatiestrategie beperkt zich ten opzichte van de online aanwezigheid tot welke content wanneer op de gekozen kanalen wordt gedeeld. Dat is een hele wereld op zich; zet je informatie over absenties op drie verschillende kanalen, dan betekent dat dat je dit drie keer zult moeten aanpassen bij een verandering. Vaak is het helemaal niet nodig informatie dubbel te publiceren, als je hebt gedefinieerd waar welke doelgroep zich bevindt en je dit consequent aanhoudt. Hierbij helpt het aanbrengen van structuur in de online aanwezigheid. Bovendien creëer je zo overzicht voor jezelf in de communicatie van jouw school waardoor het maken en verspreiden van content efficiënter en ook, simpelweg, leuker wordt.

3 Tips voor elke School

Nu we een beter begrip hebben van de tools waarmee je de profilering van jouw school kan verbeteren, is het tijd om ons te wenden tot concrete manieren om dit uit te voeren.

  1. Breng een hoofdonderscheid aan in de online aanwezigheid tussen kanalen bedoeld voor bestaande ouders en leerlingen en kanalen bedoeld voor nieuwe ouders en leerlingen. (lees meer)
  2. Zet social media doelgericht in, zodat het past op met de rest van je communicatiestrategie en geen lastenpost wordt. (lees meer)
  3. Hanteer je huisstijl consequent over alle kanalen, hierdoor wordt informatie niet alleen sneller opgenomen, maar wordt een gevoel van vertrouwen gecreëerd bij de bezoeker.
Benieuwd hoe andere scholen Hoy gebruiken?

Bekijk een video case study over hoe het 4e Gymnasium communicatie per app heeft omarmd.

Bekijk de video

Verder lezen.

Nog niet uitgelezen? Hier zijn een paar andere posts over Schoolcommunicatie .

Onze nieuwsbrief

We delen maandelijks nieuwe interviews, blogs, nieuwtjes, en product updates in onze nieuwsbrief! Meer dan 2500 mensen gingen je al voor, en ontvangen maandelijks de nieuwste content over schoolcommunicatie.