Schoolcommunicatie

Verbeter de online aanwezigheid van de school

Geschreven door Tobias de Graaf op 03 jan. 2017

Sinds we Infowijs zijn begonnen, krijgen we veel vragen van middelbare scholen over hoe ze hun profilering kunnen organiseren. Een goede uitstraling wint het vertrouwen van ouders en kan zelfs het verschil maken in de schoolkeuze van hun kinderen. Kortom, Hoe krijg je als school het gewenste imago?

In onze blogpost ‘Hoe de Profilering van jouw School te Verbeteren?’ zijn we dieper ingegaan op deze vraag. We geven daarbij drie concrete tips hoe jij de (online) profilering van jouw school kan verbeteren. Deze blog gaat dieper in op één van de tips: Breng een onderscheid aan in je online aanwezigheid.

Wie zoekt er naar informatie?

Zoals we eerder stelden, is de profilering van je school de som van de online aanwezigheid en de communicatiestrategie. De online aanwezigheid is de structuur van de online informatievoorziening. Terwijl de communicatiestrategie zich beperkt tot welke content wanneer en waar wordt gedeeld. Met begrip van deze tools om de profilering van jouw school te verbeteren, is het tijd ons te wenden tot concrete manieren om dit uit te voeren.

Breng een hoofdonderscheid aan in de online aanwezigheid tussen kanalen bedoeld voor bestaande ouders en leerlingen en kanalen bedoeld voor nieuwe ouders en leerlingen.

Hierbij staat de vraag centraal: Wie zoekt er naar informatie in de online omgeving van je school?

Elke school communiceert zowel met bestaande ouders en leerlingen als (potentieel) nieuwe ouders en leerlingen. Door duidelijk onderscheid aan te brengen welke kanalen en informatiestromen zijn bedoeld voor welke van deze groepen, voorkom je dat informatie verloren gaat tussen andere content. Met andere woorden, zorg dat je content niet lost in communication raakt!

Veel scholen waar wij mee werken gebruiken de Hoy app en Schoolwiki om dit onderscheid tussen bestaande en nieuwe ouders en leerlingen terug te laten komen. Bestaande ouders en leerlingen vinden nieuws en informatie het hele jaar door in de app en online schoolgids, terwijl de website dient als informatiekanaal voor nieuwe ouders en leerlingen en tevens fungeert als doorverwijs portaal naar de andere online kanalen (bijv. Magister, Facebook, DeDecaan). Op die manier wordt dubbele informatie beperkt, is de school minder tijd kwijt met het managen van content en wordt er effectiever gecommuniceerd.

Een voorbeeld: Op websites van scholen is het vaak niet duidelijk wie de website waarmee bedient. Nieuws lijkt vaak voor bestaande leerlingen te zijn bedoeld – en is in enkele gevallen niet zozeer nieuws maar meer praktische informatie -, dan weer voor ouders in spe. De kalender bevat soms alle contactmomenten voor leerlingen, waar de nieuwe ouders en leerlingen dan zelf de open dagen uit mogen vissen. En veel informatie op de website is ook al in de schoolgids te vinden of andersom. Mits er een goede reden voor is, helemaal prima. Maar in veel gevallen is dit niet het geval.


Benieuwd hoe andere scholen Hoy gebruiken?

Bekijk een video case study over hoe het 4e Gymnasium communicatie per app heeft omarmd.

Bekijk de video

Verder lezen.

Nog niet uitgelezen? Hier zijn een paar andere posts over Schoolcommunicatie .

Onze nieuwsbrief

We delen maandelijks nieuwe interviews, blogs, nieuwtjes, en product updates in onze nieuwsbrief! Meer dan 2500 mensen gingen je al voor, en ontvangen maandelijks de nieuwste content over schoolcommunicatie.