Schoolcommunicatie

Zet social media doelgericht in voor je school

Geschreven door Tobias de Graaf op 03 feb. 2017

Sinds we Infowijs zijn begonnen, krijgen we veel vragen van middelbare scholen over hoe ze hun profilering kunnen organiseren. Een goede uitstraling wint het vertrouwen van ouders en kan zelfs het verschil maken in de schoolkeuze van hun kinderen. Kortom, Hoe krijg je als school het gewenste imago?

In onze blogpost ‘Hoe de Profilering van jouw School te Verbeteren?’ zijn we dieper ingegaan op deze vraag. We geven daarbij drie concrete tips hoe jij de (online) profilering van jouw school kan verbeteren. Deze blog gaat in op één van de tips: Zet social media doelgericht in.

Welke social media gebruikt jouw school?

Social media kanalen zijn krachtige communicatiemiddelen als ze effectief worden gebruikt. Goed gebruik wordt ook beloond door social media: hoe meer mensen de berichten interessant vinden, des te vaker de berichten van jouw pagina worden getoond. Kortom, een mooie kans om als school je bereik te vergroten en met zowel leerlingen, ouders als docenten te communiceren.

Zet social media doelgericht in, zodat het past op met de rest van je communicatiestrategie en geen lastenpost wordt.

Om social media doelgericht in te zetten, is het zaak eerst na te gaan wie de social media kanalen van jouw school volgen. Als dit op Facebook met name leerlingen zijn, dan heeft het geen zin daar nieuws voor ouders te delen. Wie je waar volgt, is natuurlijk te beïnvloeden – stimuleer ouders, onderbouw en/of bovenbouw leerlingen de school via bepaalde kanalen te volgen. Houdt er wel rekening mee wie überhaupt van welk platform gebruik maken in het dagelijks leven. Tegenwoordig zitten er bijvoorbeeld nog maar weinig ouders op een platform als Snapchat. Je wil niemand vragen een extra kanaal in gebruik te moeten nemen alleen om nieuwtjes van de school te volgen.

Als je eenmaal weet wie van welk platform gebruik maken en wie je waar volgen, kan je je communicatiestrategie daarop aanpassen. Kies liever één platform waar je goed communiceert met een doelgroep, in plaats van drie platformen waar je halfslachtig communiceert. Laat je volgers weten wat ze van de school kunnen verwachten. Juist door de focus op een platform te leggen, stimuleer je de door jou gedefinieerde doelgroep verder de school daar te volgen. Veel middelbare scholen gebruiken tegenwoordig de Hoy app voor alle communicatie van en met de school en mentor (bijv. nieuws, formulieren, afsprakenplanners, mededelingen en gesprekken). In Hoy wordt de social media posts in het nieuws opgenomen, indien de school dat er nog naast gebruikt.

In elk geval raden wij aan social media alleen te gebruiken voor bestaande ouders en leerlingen, en niet voor de werving van nieuwe ouders en leerlingen. Die oriënteren zich op de website en eventueel promotiemateriaal en volgen je nog niet.

Tenslotte willen we nog meegeven dat belangrijke berichten altijd terug moeten kunnen worden gevonden op de website. In social media feeds verdwijnen iets oudere berichten relatief snel en zijn ze lastiger terug te vinden.

Voorbeeld: Facebook wordt vaak gebruikt voor nieuwsberichten, maar hierbij wordt vergeten dat nieuwsberichten op een social medium vergankelijker zijn dan nieuwsberichten op de website. Om leerlingen aan te kondigen wie de talent award heeft gewonnen, is Facebook meer dan geschikt. Echter, als het gaat om wie er nieuw in de ouderraad zijn of een belangrijke organisatorische verandering, moet dit nieuws in ieder geval ook op de website worden gedeeld.