Verhalen uit het onderwijs

Mentor Donny over korte lijntjes met ouders

Geschreven door Lisanne Tuin op 04 sep. 2019

In september 2018 werd Hoy gelanceerd op een aantal middelbare scholen in Nederland. Dit vormde het startschot om een verbeterslag te slaan in de communicatie tussen school, ouders en leerlingen. Nu er sinds de lancering een schooljaar voorbij is, zijn we benieuwd hoe de applicatie wordt ontvangen. We vragen het onze gebruikers in een reeks interviews.

A person wearing glasses and smiling at the camera Description automatically generated
Mentor Donny

Donny van der Waal is docent op het Actief College, tevens mentor en is verantwoordelijk voor de ICT-zaken binnen de school. Het Actief College in Oud-Beijerland is één van de scholen die nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling van Hoy, dus Donny was er vroeg bij. In hoeverre heeft hij het afgelopen schooljaar voordeel uit Hoy kunnen halen?

Voordat we aan het interview beginnen, even een leuk weetje over Donny. Donny is niet zijn hele leven docent geweest. Hiervoor was hij kok, maar wegens omstandigheden moest hij opnieuw uitvinden waar zijn passie lag. Donny wilde iets betekenen voor de maatschappij, in het bijzonder voor kinderen en iets waarbij hij kinderen kon voorbereiden op de ‘harde maatschappij’. Zo werd het leraarschap Donny’s nieuwe passie. Geluk bij een ongeluk, zullen we zo maar zeggen.

Donny, ten eerste, hoe denk jij dat jouw leerlingen je beschrijven?
Leerlingen kenmerken meneer Van der Waal als een gekke, strenge, maar erg enthousiaste docent. "Ik zou over mezelf zeggen dat ik een strenge, maar rechtvaardige docent ben. Dit is mijn visie om leerlingen klaar te stomen voor de maatschappij waarin zij straks moeten functioneren."

Contact leggen met ouders vind ik een belangrijk onderdeel van mijn werk. Met Hoy kan ik in kortere lijntjes met ouders communiceren en met sommige ouders wordt de band zelfs nog nauwer.

Aan die leuke anekdote te horen, hecht je als docent veel waarde aan een goede band met je leerlingen. Hecht je ook waarde aan een goede band met ouders?
"Ik hecht ontzettend veel waarde aan contact met ouders. Ik vind dat je zonder ouders nergens bent. Het is voornamelijk een driehoeksverhouding; ouders moeten achter jou staan en jij moet achter ouders staan. Immers hebben we beiden hetzelfde doel: een kind bespelen om hem of haar de juiste richting op te krijgen. Een belangrijk uitgangspunt blijft wel dat je elkaar daarbij in de waarde laat."

Jullie maken nu een jaar gebruik van Hoy, is het contact met ouders daardoor veranderd?
"Contact leggen is makkelijker en de band is in sommige gevallen zelfs nog nauwer. Je communiceert in korte lijntjes met ouders. Als ik me voorheen zorgen maakte over bijvoorbeeld toetsresultaten wachtte ik totdat het een aantal keer fout ging. Nu kan ik snel en makkelijk op ieder gewenst moment een berichtje sturen naar ouders van het desbetreffende kind. Bijvoorbeeld met een foto van het resultaat. Bellen is toch echt een grotere drempel en zeker als een gezin bestaat uit twee werkende ouders. Het is dan voor mij als mentor lastig deze ouders en verzorgers te kunnen bereiken. Daarnaast is het prettig dat zowel ouders als leerlingen niet mijn privénummer hoeven te hebben."

Ik kreeg vandaag nog een berichtje van een ouder via de app dat zij als ‘zeurende’ ouder het kind niet kon bereiken en of ik als docent even een gesprek kon aangaan met hun kind. Het zijn berichtjes die nodig zijn, maar voorheen niet werden gecommuniceerd. Bellen was een te grote stap.

Dat klinkt vooruitstrevend. Maar heb jij dan niet als docent het idee dat ouders je veel meer berichten gaan sturen?
"Dat is gewoon een kwestie van scheiden. De app beschikt over een notificatiefunctie, waarmee je de app in het weekend op stil kunt zetten. Ouders krijgen hier dan ook een melding van en laat hen weten dat een docent bijvoorbeeld weer vanaf maandagochtend bereikbaar is. Ikzelf zet de app nooit op stil. Het zijn vaak goede berichten die echt nodig zijn en het is niet zo alsof ouders me spammen."

En wat als je niet direct reageert?
"Op de eerste ouderavond heb ik aangegeven dat ik reageer op de momenten dat ik tijd heb. Daarin neem ik gewoon de regie over de app. Ouders vinden het zelf heel fijn en handig dat er zulke korte lijntjes zijn en dat ze gewoon op ieder gewenst moment mij een berichtje kunnen sturen. En gelukkig heeft de app ingebouwd dat ouders niet zien wanneer ik een berichtje heb gelezen. Andersom kan ik wel zien of ouders mijn berichten hebben gelezen."

Heb jij tips over hoe collega’s of andere scholen de app het beste kunnen gebruiken?
"Wat bij mij voornamelijk goed werkt is de mededelingenfunctie. Ouders en leerlingen kunnen hier niet op reageren. Mededelingen die je in de klas doet, kun je ook doorspelen naar ouders, bijvoorbeeld of leerlingen al een stage hebben gevonden. Af en toe maak ik gebruik van een poll, bijvoorbeeld: hebben leerlingen al een stage gevonden? Ja of nee. Ouders en leerlingen vullen dit snel in en bovendien is mijn respons veel hoger. En de verfrommelde briefjes die na twee weken uit een rugtas verschijnen? Die zijn gelukkig verleden tijd!"

Tot slot, is er nog iets dat je graag aan de app zou willen toevoegen?
"Er zijn het afgelopen jaar zoveel nieuwe functies toegevoegd aan de app en dat vind ik fijn want er zitten veel dingen in, die ikzelf ook wilde zoals de leerlingenversie en het feit dat ik ook naar mijn collega’s berichten kan sturen. Ik ben in ieder geval enthousiast over de app. Tuurlijk hoor ik aan sommige kanten ook wel eens weerstand, dat is logisch zo’n app is nieuw en onbekend. Zelf merk ik dat docenten er steeds meer in komen. Ze zijn blij dat er een soort van schoolwhatsapp bestaat, waarmee ze goed kunnen communiceren, maar die ze ook even links kunnen laten liggen op de momenten dat het hen niet uitkomt."

Ken je Hoy al?

Met Hoy krijgt elke school een eigen mobiele app. Eén centraal communicatiekanaal waarin de school en docenten makkelijk contact houden met ouders en leerlingen.

Meer weten?