Schoolwiki

De indeling van de schoolgids: een stappenplan

Geschreven door Lisanne Tuin op 29 apr. 2021

In een voorgaand blog schreven we al over de 10 onmisbare schoolgidsonderwerpen van 2021 (lees deze blog hier). In dit blog geven we je een klein stappenplan mee voor het indelen van je schoolgids. Let op, dit is natuurlijk een leidraad uit onze eigen ervaring. Er bestaat namelijk niet één gouden regel voor het indelen van je schoolgids.

Het belangrijkste element van de schoolgids is de vindbaarheid van de informatie. Bij een ouderwetse schoolgids gaat dit voornamelijk om een overzichtelijke indeling, maar bij digitale schoolgidsen (zoals de Schoolwiki) wordt gebruik gemaakt van een zoekfunctionaliteit. Dus zorg ervoor dat ouders, leerlingen en personeel de voor hen relevante informatie snel kunnen vinden.

Bovendien moet er ook rekening worden gehouden met een aantal verplichte onderwerpen die moeten worden opgenomen in de schoolgids. Hierbij kan je denken aan vragen als "hoe wordt ondersteuning voor leerlingen door de school vormgegeven?", "wat is het verzuimbeleid?", "wat is het onderwijsleerproces", of "wat zijn de samenwerkingsverbanden van de school". Ontzettend diverse onderwerpen dus, en daarom is het zo belangrijk om alles te doen dat de gebruiker de gewenste informatie makkelijk kan vinden. Digitale schoolgidsen geven vaak ook statistieken over wat er het meest wordt gezocht, en met welke termen.

Al deze informatie zorgt ervoor dat de schoolgids voor de meeste scholen een dik boekwerk wordt. Hoe zorg je er dan voor dat alle informatie overzichtelijk blijft en goed vindbaar?

  1. Ten eerste is het belangrijk dat je met je collega’s bepaalt wat de inhoud van je schoolgids precies gaat zijn. Pas wanneer je alle informatie en onderwerpen hebt verzameld, kun je van start met de indeling.

  2. De meeste scholen hanteren een aantal ‘algemene’ titels of koppen, waaronder de rest van de informatie makkelijk te schalen valt, bijvoorbeeld: ‘algemeen’, ‘de school’, ‘communicatie’, ‘begeleiding’, ‘praktische zaken’ en ‘contact’. Beslis met elkaar welke koppen handig zijn om te gebruiken en welke informatie vervolgens onder welk kopje past. Een soort boomstructuur dus.

  3. De testfase. Eventueel kun je aan een collega vragen (die de schoolgids niet heeft geschreven) of hij of zij makkelijk informatie kan vinden. Vraag deze of hij bijvoorbeeld makkelijk het ‘pestprotocol’ kan vinden, of informatie kan terugvinden over ‘verlof’. Vraag de tester ook gebruik te maken van synoniemen. Zo’n testfase betaalt zich altijd uit: als de indeling van je schoolgids eenmaal logisch is, hoef je het niet ieder jaar meer te veranderen.

  4. Tot slot, zorg ervoor dat je schoolgids actueel blijft. Sommige veranderingen zal je willen doorvoeren bij het vaststellen van de informatie voor een volgend schooljaar: misschien blijkt uit de praktijk dat de indeling van de schoolgids toch niet zo effectief is, of vragen ouders om bepaalde informatie, en dus zal je die informatie op een andere manier moeten aanbieden. Maar ook gedurende het jaar gebeuren dingen waardoor sommige teksten een update behoeven: een docent die vertrekt, maar nog wel wordt genoemd als contactpunt, nieuw communicatiebeleid dat direct impact heeft, of grote veranderingen door iets wat we allemaal niet hadden zien aankomen (zoals de coronacrisis). Zorgen dat de schoolgids up-to-date blijft is dus van het grootste belang, zodat ouders altijd kunnen vertrouwen op de schoolgids als eerste bron van (praktische) informatie.

Ken je Schoolwiki al?

Via de slimme zoekfunctie van de Schoolwiki, hebben ouders inzicht in alle schoolinformatie. Overal en op elk apparaat.

Meer weten?

Verder lezen.

Nog niet uitgelezen? Hier zijn een paar andere posts over Schoolwiki .

Onze nieuwsbrief

We delen onze nieuwtjes, ideeën en wat ons verder opvalt ook in onze nieuwsbrief! Ontvang ons relaas eens per twee maanden in je mailbox.