Al bijna drie jaar hebben we stiekem een wens binnen Infowijs; het lanceren van een digitale aanmeldtool voor brugklassers. Dit past perfect naast onze andere communicatietools; de online schoolgids Schoolwiki en de communicatie app Hoy. Al onze producten hebben dan ook het achterliggende doel om de school en docenten zo simpel en gebruiksvriendelijk mogelijk te laten communiceren met de ouders en leerlingen.
Waar we drie jaar geleden Brugger conceptueel al hadden uitgewerkt, was dit schooljaar het moment om dit concept te verwezelijken. Nadat we de lancering van Brugger hadden aangekondigd afgelopen zomer meldden 14 VO-scholen zich binnen no-time aan voor de pilot van Brugger. Dat was het startschot voor de ontwikkeling, met een continue feedbackloop van de pilotscholen en hun testers. Fast forward een half jaar en inmiddels zijn de eerste aanmeldingen via Brugger binnen!
Perfect moment
Als klein bedrijf kan je de neiging hebben altijd sneller, beter en groter te willen. En hoewel ideeën en wensen leuk zijn, is de realiteit vaak weerbarstiger. In die drie jaar sinds we het idee voor Brugger hadden uitgewerkt, is Hoy ook gegroeid van 50.000 naar 250.000 gebruikers. Hierdoor hadden we veel van onze focus en capaciteit nodig voor de doorontwikkeling van Hoy; Brugger moest nog even in de koelkast.
Juist op het moment dat er meer ruimte begon te ontstaan voor Brugger, diende een perfect moment zich aan voor de lancering: de regelgeving rondom de aanmeldperiode is dit jaar nogal veranderd.
Co-creatie met scholen
Met de pilot van Brugger lanceerden we een eerste versie van Brugger. Zo'n eerste versie moet natuurlijk voldoen aan allerlei kwaliteitseisen, maar je kan ook niet alle functionaliteiten in een keer ontwikkelen. Uiteindelijk is er gekozen focus aan te brengen op twee gebieden:
Een vlekkeloze ervaring voor ouders
Een tijdbesparende data-overdracht voor beheerders
Het voordeel van een pilot met een kleine groep betrokken scholen, is dat we direct in praktijk konden testen wat wel en wat niet werkt. In 7 online sessies zijn we om-de-week bij elkaar gekomen om te overleggen wat er nodig was om Brugger in gebruik te nemen voor deze eerste aanmeldweek. Eerst hebben we de 'scope' bepaald (wat doe je wel en wat doe je niet?), daarna zijn we tot een basisformulier gekomen (welke vragen heeft elke school nodig?) en uiteindelijk zijn we gaan testen met school-specifieke aanmeldformulieren (werkt alles naar behoren, waar gaan ouders tegenaan lopen?).
Het mag gezegd worden: we gaan vol vertrouwen de aanmeldweek in - waarin duizenden ouders hun kinderen aanmelden via Brugger!
Doorontwikkeling
Na de aanmeldweek gaan we natuurlijk door met de ontwikkeling van Brugger. We zullen daarbij vooral focussen op uitgebreidere functionaliteiten voor de beheerders van Brugger, om het formulier beter in te richten, overzicht te houden op binnenkomende aanmeldingen en automatische exports te draaien naar Somtoday en Magister. Houd onze blog in de gaten en schrijf je in voor de nieuwsbrief voor updates over Brugger. Of kijk op Brugger.nl en geef ons een seintje als jullie Brugger ook in gebruik willen nemen!
Met speciale dank aan onze pilotscholen De Meerwaarde en de Veluwse Onderwijsgroep die ons zelfs op hun vrije dagen van feedback hebben voorzien.