Storytelling is al een aantal jaar een stijgende trend voor organisaties die willen opvallen, hun publiek willen raken en willen overtuigen van het recht van hun bestaan. Op dit moment wordt storytelling nog niet veel gebruikt in het onderwijs, maar ook hier kan storytelling een waardevolle rol spelen.
Storytelling is een treffend communicatiemiddel om de boodschap van een organisatie of instelling over te brengen. Het brengt de kernwaarden van een merk, een organisatie of bedrijf tot leven door het authentieke verhaal van de organisatie te delen met de buitenwereld.
Verhalen werken. Verhalen zorgen ervoor dat we contact met elkaar kunnen maken. Verhalen raken ons, maken situaties concreet en geven betekenis aan de wereld. Echter, we blijken niet gewend om verhalen in het onderwijs met de buitenwereld te delen. Terwijl docenten en leerlingen door hun inzet en werk juist prachtige verhalen creëren. Weliswaar beoogt een school een ietwat andere doelstelling dan die van een profitorganisatie. Toch zijn onderwijsinstellingen vandaag de dag genoodzaakt om ‘authentiek’ hun verhaal te delen met de buitenwereld. Zo geldt voor scholen dat het belangrijk is om ieder jaar genoeg leerlingen te werven. Door storytelling op een juiste manier te gebruiken, kunnen scholen zich gegarandeerd onderscheiden op de onderwijsmarkt. Dit kan voornamelijk in krimpgebieden een belangrijke doorslaggevende factor vormen.
Dat scholen mooie verhalen creëren, beschrijft oud-docent Nederlands Johannes Visser in de Correspondent:
‘’Er zijn duizenden van die bijzonder gewone scholen in Nederland. Docenten werken er hard om in te spelen op verschillen tussen leerlingen, terwijl zij een burn-out proberen te vermijden. Als ik op een andere school had gewerkt, had me dat ongetwijfeld vijf andere, maar even bijzondere verhalen opgeleverd.’’
Maar hoe profiteer je als school van storytelling? Ten eerste kan een school storytelling implementeren om zichzelf 'op een nieuwe manier' op de kaart te zetten. En daarnaast kan storytelling ook zinvol zijn als didactische methode binnen een klasklokaal.
Storytelling voor profilering
Ten eerste kan een school storytelling als middel gebruiken om zichzelf (beter) te profileren. Het is daarbij belangrijk om het goede verhaal op de juiste manier te vertellen: 'wat is datgene wat je aan je publiek wilt meegeven?' Noodzakelijk is dat een verhaal wel altijd een doel of reden moet nastreven. Het moet dus een boodschap bevatten waar het publiek iets mee kan. Zo zien ouders en leerlingen die al bij de school betrokken zijn graag andere verhalen, dan ouders en leerlingen die nog voor een bepaalde school willen kiezen.
Bij het vertellen van het verhaal is het van belang om aan te sluiten bij bepaalde normen en waarden waar ouders en leerlingen zich achter kunnen scharen. Deze waarden neem je vervolgens mee in je verhaal. Je kunt hierbij denken aan de missie van de school, of waar de school juist heen wil in de toekomst en hoe dit te bereiken valt. Houd daarbij rekening met het feit dat ieder individu je boodschap op een andere manier afweegt op basis van context en zijn of haar persoonlijke ervaring.
Storytelling als didactische methode
Daarnaast kan storytelling nog breder worden ingezet. Storytelling is verhalen vertellen en verhalen bevorderen diverse vaardigheden: de vaardigheid tot verbeelding, creativiteit, mondelinge en communicatieve vaardigheden in de moedertaal en in vreemde talen blijkt uit wetenschappelijk onderzoek (Butcher, 2006; Barrett, Byram, Lázár, Mompoint-Gaillard, & Philippou, 2011). Daarnaast motiveren leerkrachten hun leerlingen beter wanneer zij storytelling inzetten in de klas (Alterio, 2002).
Denk er maar eens over na. Als we een verhaal lezen, willen we een held(in) voor ons kunnen zien, die een obstakel overwint en zien we het liefst een gesloten einde. Op deze manier worden klassieke verhalen opgebouwd en worden onze herinneringen in het geheugen gestructureerd. Verhalen geven ons samenhang. Daardoor kunnen we iets beter begrijpen, onthouden en doorvertellen.
Wat is het verhaal van jouw school?