Nu Infowijs alweer zo'n vijf jaar bestaat, vinden we het tijd om een kijkje in onze (strategische) keuken te geven. Met name in de totstandkoming van ons laatste en meest ingrijpende besluit: we gaan ons volledig focussen op onze communicatietools voor scholen.
Het startschot
Het voelt tegelijkertijd als gisteren én als decennia geleden dat ik met Tobias besloot een bedrijf op te richten. Net daarvoor hadden we een project opgeleverd voor de grote vmbo-school De Meerwaarde: een online schoolgids die alle praktische schoolinfo veel beter toegankelijk maakte. Het leek ons niet meer dan logisch dat andere scholen een dergelijke oplossing ook konden gebruiken. Dit was het startschot voor Infowijs, waarna we steeds meer scholen aan ons begonnen te binden.
In beginsel was Infowijs een hobby, al sluimerde de droom om er een echt bedrijf van te maken. Met onze nevenactiviteiten - ik als ontwerper voor verschillende bedrijven en Tobias met zijn tassenmerk MOXHI en later als online marketeer - konden we prima rondkomen. Allebei nog kindloos, hypotheekloos en autoloos was stabiliteit in ons werk verre van de grootste zorg in ons leven.
Terwijl de eerste twee jaar voorbij vlogen, werd de online schoolgids door steeds meer scholen gebruikt. Leuk detail: deze tool heette toen nog Infowijs in plaats van Schoolwiki. Toen onze samenwerking met middelbare scholen intensiveerde, zagen we ook een behoefte aan een andere communicatietool. Na een ontwikkeltraject met drie van onze klanten resulteerde dit in de Hoy app.
Groei als studio
Met de komst van onze eerste teamleden (Thomas, Lisanne en Dante), haalden we niet alleen meer mankracht in het bedrijf, maar ook een bak talent, kennis, stabiliteit en netwerk. Dit hadden we nodig, want zowel Hoy als Schoolwiki sloegen aan: onze product-market fit bleek duurzaam.
We hadden een prachtige positie verworven: we konden de projecten kiezen die we leuk vonden.
Daarnaast was er groei op andere vlakken. We begonnen onszelf drie jaar geleden namelijk ook als maatschappelijk betrokken studio te profileren, die websites en applicaties voor onderwijs en overheid ontwikkelde. Zo gezegd, zo gedaan. Binnen de kortste keren ontwikkelden we onder andere de MapitOut-tool voor de Gemeente Amsterdam, de Leren&Zo Scan voor huiswerkbegeleidingsinstituut Leren&Zo en de Spelkist voor ondernemer Merel van der Heijden. Van eerste ontwerp tot puntjes op de i. We hadden een prachtige positie verworven: we konden de projecten kiezen die we leuk vonden. Maar toch knaagde het.
De keuze
Rond deze tijd begon namelijk ook iets anders te borrelen bij ons. Onze communicatietools voor scholen, Hoy en Schoolwiki, groeiden zo hard, dat een toekomst waarin we hier volledig op zouden kunnen focussen binnen handbereik was.
Het team wat zich met deze producten bezighield werd ook groter. Zo konden we van onze freelancer Rob onze collega Rob maken, professionaliseerde Patrick het development team en nam Ramón de sales op zich. Met dit team besloten we het afgelopen jaar dat we naar één doel toe zouden werken: dat we niet meer afhankelijk zouden zijn van opdrachten, maar ons volledig zouden kunnen focussen op de groei en doorontwikkeling van onze producten voor het onderwijs.
Fast-forward naar één jaar verder, kunnen we nu met trots zeggen: Infowijs - Slimme communicatie voor scholen.
Deze keuze had natuurlijk gevolgen. We moesten ‘nee’ verkopen aan nieuwe klanten en nieuwe projecten. Lopende projecten afronden of onderbrengen bij derden. Maar het allerlastigste was dat we sommige van onze huidige (niet-onderwijs) klanten moesten teleurstellen. Dit riep logischerwijs vragen op: Waarom focussen we vanaf nu op één doelgroep en nemen we geen losse projecten meer aan? En, waarom hebben we deze keuze niet eerder gemaakt?
Producten versus projecten
Nu voelt het als een heel natuurlijk moment om ervoor te kiezen onze producten verder door te ontwikkelen. Maar van tevoren wisten we zelf eigenlijk ook nog niet dat we hier naartoe werkten. Tot zo’n twee jaar geleden was ons doel nog om een succesvolle studio te zijn, in de breedste zin van het woord. Als ZZP-ers waren Tobias en ik gewend telkens projecten op te leveren voor klanten. Hier haalden we enorm veel plezier uit. Pas toen we zagen hoezeer Hoy en Schoolwiki scholen hielp in hun communicatie, zagen we ook de daadwerkelijke potentie. Van de doorontwikkeling van de producten, van ons team en daarmee van ons bedrijf.
Projectmatig werk is verleidelijk: de opbrengst van één project kan zomaar de opbrengst van tientallen licenties zijn.
Daarnaast was de afgelopen jaren projectmatig werk op de korte termijn financieel veiliger en ook makkelijker. Je weet precies hoeveel projecten je tegen een bepaald tarief hoeft af te leveren om het bedrijf draaiende te houden. Onze Software-as-a-Service producten voor scholen daarentegen zijn op licenties gebaseerd. Het kost tijd om het aantal licenties uit te bouwen, totdat hierop ‘draaien’ daadwerkelijk mogelijk is. Het gevolg is dat projectmatig werk verleidelijk is: de opbrengst van één project kan zomaar de opbrengst van tientallen licenties zijn. Deze realiteit maakte tegelijkertijd dat een toekomst als zogenaamd ‘productbedrijf’ lang geen mogelijkheid leek.
Pas toen we de meerwaarde van onze producten in de praktijk zagen en ons een volledige focus hierop financieel konden veroorloven - zonder daarmee ons personeel of de toekomst van onze producten op het spel te zetten -, werd onze wens voor een switch gearticuleerder.
En opeens is dat moment er 🥳.