Schoolcommunicatie

De grote inhaalslag op edtech

Geschreven door Tobias de Graaf op 03 jun. 2020

Hoe het onderwijs technologie leerde omarmen

Onderwijs en technologie zijn niet altijd een gelukkige combinatie geweest. Vroeg je enkele maanden geleden een schoolleider of IT-hoofd nog hoe nieuwe tech door het personeel werden ontvangen, dan verdween de glimlach al snel van hun gezicht.

Dit wil niet zeggen dat er niet mooie innovaties zijn geweest. Integendeel, de edtech sector was nog nooit zo booming. Online lesmethoden, elektronische leeromgevingen (zogenaamde ELO’s), communicatie apps - er is extreem veel handigs voor handen. Maar je moest er bij veel docenten niet meer aankomen. Het probleem lag bij de ingebruikname: Wéér iets nieuws.

Tot voor kort. Toen de beslissing werd gemaakt scholen te sluiten door het coronavirus, was er een zeldzaam moment waarbij niemand wist wat het onderwijs te wachten stond. Met de gedeelde vraag “hoe nu verder?”, verdwenen de zorgen, prioriteiten en wensen van individuele docenten en medewerkers al snel naar de achtergrond. De school moest handelen om onderwijs op afstand voor elkaar te krijgen en crisisteams werden binnen luttele uren opgetuigd.

Corona heeft zo de grote inhaalslag ingeluid: onderwijs en technologie hebben elkaar gevonden. Binnen no-time zat de grootste digibeet thuis achter zijn iPad of laptop via videoverbinding lessen te geven. Werd extra beveiliging met Two Factor Authentication (2FA) de normaalste zaak van de wereld. Bleek digitaal toetsen afnemen opeens haalbaar. Waren ouders meer betrokken dan ooit, maar dan per app. Vonden teamoverleggen vanuit zes huizen tegelijkertijd plaats.

Een onzekere situatie verzekert innovatie. Ook in het onderwijs, onlangs nog een sector waarin experimenteren met nieuwe tools, apps en methoden ergens in de marge gebeurde. Er bleek een pandemie voor nodig om dit gemeengoed te maken. Laten we het er bij één houden.

Toch loert er nog een risico, dat de sector met het openen van de scholen weer vervalt in de oude situatie. We moeten er samen voor zorgen dat deze inhaalslag een blijvend effect heeft, zodat edtech een vast plekje verovert in het onderwijssysteem. Iedereen heeft immers profijt van beter onderwijs en een innovatievere en efficiëntere organisatie - daar kan edtech bij helpen.

Dus, schoolleiders, gebruik dit moment om veranderingen door te voeren. Richt een innovatiecommissie op, bombardeer een collega tot Functionaris Edtech of richt de organisatie zo in dat nieuwe ideeën voor tools en materialen ook in toekomst een eerlijke kans krijgen.

Verder lezen.

Nog niet uitgelezen? Hier zijn een paar andere posts over Schoolcommunicatie.

Onze nieuwsbrief

We delen onze nieuwtjes, ideeën en wat ons verder opvalt ook in onze nieuwsbrief! Ontvang ons relaas eens per twee maanden in je mailbox.