Voor een goed uitvoerbare communicatiestrategie is er overzicht nodig. Dat geldt voor elke organisatie en misschien wel des te meer voor scholen. Er zijn immers verschillende doelgroepen (ouders, leerlingen, medewerkers) om mee te communiceren, en vaak is er een hele reeks aan kanalen die daarvoor wordt ingezet.
Dit alles maakt deze centrale vraag des te belangrijker: welk kanaal gebruik je voor wie, voor wat en wanneer?
Overzicht als startpunt
Om jullie te helpen deze vraag te beantwoorden, hebben wij een communicatiekanalen-scan voor middelbare scholen gemaakt. Deze scan is gebaseerd op de communicatiepraktijk en uitgewerkte -strategie bij een reeks aan middelbare scholen. Vaak vullen we deze scan in tijdens gesprekken met scholen die willen beginnen met Hoy. Hiermee breng je in kaart hoe de communicatie van jullie school er nu uitziet en waar verbeteringen mogelijk zijn.
Bij het invullen van de scan, zal je zien dat sommige gemaakte ‘keuzes’ vaak meer op willekeur berusten (wat was op dat moment handig?), zonder dat dit werd ingebed in een bredere visie voor de schoolcommunicatie. Het overzicht wat hiermee wordt gecreëerd, geeft een basis om onderbouwde keuzes te maken (voor het schrappen of vervangen van kanalen) actief beleid te voeren en de verdere communicatiestrategie uit te werken.
We raden aan de scan samen in te vullen met iedereen die op beleidsniveau betrokken is bij de schoolcommunicatie: wellicht ziet je collega wel iets wat jij niet ziet. De scan is hieronder als PDF te downloaden en kan digitaal of geprint worden ingevuld.
Toelichting
In de scan wordt er onderscheid gemaakt tussen communicatie van de school en communicatie van individuele medewerkers. Het geeft ruimte aan een reeks communicatiemomenten, het type communicatie (actief, passief, of reactief), en welke kanalen op dit moment worden gebruikt. Indien jullie geïnteresseerd zijn om de communicatie te stroomlijnen middels Hoy, hebben jullie ook de mogelijkheid aan te vinken of de gebruikte kanalen kunnen worden vervangen door de Hoy app.
Met actief communiceren bedoelen wij in dit geval het actief benaderen van ouders, leerlingen of medewerkers voor bijvoorbeeld het vragen van toestemming of het sturen van crisiscommunicatie berichten. Met passief bedoelen we het plaatsen van algemenere berichten die de ouders naar gelegenheid kunnen opzoeken. Met reactief bedoelen we het beantwoorden van binnenkomende vragen.