Als Infowijs lopen we nu alweer even mee. In september 2023 bestond ons bedrijf officieel 5 jaar! En stiekem waren we daarvoor ook al 2 jaar bezig met Schoolwiki. In die tijd hebben we ontzettend veel geleerd, vooral op het gebied van communicatie.
Met onze communicatietools Hoy, Schoolwiki en binnenkort Brugger staan we rechtstreeks in contact met de communicatie van meer dan 175 VO-scholen. Dat is communicatie naar bijna 250.000 mensen. We zouden onszelf niet snel specialisten of experts noemen, maar dankzij deze kennis kunnen we wel een goed algemeen beeld van communicatie vormen.
Dat brengt ons bij maart 2023, ons eigen georganiseerde Communicatie-event. Naast dat we op deze dag de deelnemers kennis en netwerkmogelijkheden willen bieden, vinden we het ook belangrijk om iets mee te geven. Iets waar deelnemers later nog eens aan zullen terugdenken. Het idee ontstond: hoe communiceert een school, samengevat in de vorm van een poster!
Samen met ons team hebben we geïnventariseerd welke stakeholders een communicatiespecialist heeft, welke soorten communicatie er plaatsvinden en hoe je dat vervolgens communiceert. Belangrijk om te weten: dit is absoluut een stereotypering van alle schoolcommunicatie, maar we zijn ervan overtuigd dat het jou ook kan helpen.
Vormen van communicatie
Op die hóe kom ik hieronder even terug:
- Actief
Dit beschouwen wij als communicatie waarvan je graag wilt dat de ontvanger het zeker leest. Hierbij maak je gebruik van middelen waarmee je ouders en leerlingen extra attent maakt op het bericht, zoals pushmeldingen of fysieke brieven. - Passief
Dit is communicatie waarbij de ontvanger het zelf kan 'ophalen', bijvoorbeeld als nieuwsbericht op de website of praktische informatie in de schoolgids. - Reactie
Een groot deel van jouw functie bestaat uit het reageren op jouw stakeholders. Denk aan algemene vragen van ouders of verwachtingsmanagement bij vragen die leven binnen de school. - Crisis
Dit is alle hens aan dek! Je hoopt dit nooit mee te maken, maar elke communicatiespecialist maakt minstens één crisissituatie mee in zijn of haar carrière. In zo'n situatie wordt van je verwacht dat je voorbereid bent en tijdig, volledig en met passende urgentie communiceert.
De posters werden gebruikt tijdens de sessies van ons evenement. Ze vormden een mooi aanknopingspunt om te bespreken hoe je verschillende vormen van communicatie benadert. De ene persoon ziet een nieuw PTA-beleid als reactieve communicatie, terwijl een ander dit juist actief communiceert door middel van pushmeldingen. Aan het einde van de dag kregen alle deelnemers de poster in A2-formaat mee naar huis.
En het leuke is, deze poster is vanaf nu ook te downloaden. Door hier te klikken kan je hem zelf bekijken!
P.S. in 2014 behaalde ik mijn MSc Communication Science aan de UvA. Ik was er 100% van overtuigd dat ik dit boek, en communicatie als expertise, daarbij kon sluiten en achter mij zou laten. Fast-forward 7 jaar later en ik ben elke(!) dag met communicatie en de effecten daar van bezig. Het leven is lastig te voorspellen!